Preview

Russian Osteopathic Journal

Advanced search

Simulation technologies in the modern paradigm of medical education: from general principles to use in teaching osteopathy

https://doi.org/10.32885/2220-0975-2021-2-98-115

Abstract

The article discusses the possibility of applying and using simulation training technologies in teaching osteopathy in residency programs, professional retraining in medical universities, and the methodology for constructing classes using simulation technologies.

About the Authors

D. A. Makhonin
Saint-Petersburg Medico-Social Institute; Institute of Osteopathy
Russian Federation

Denis A. Makhonin, Cand. Sci. (Med.), Associate Professor, Head of the Simulation Training Center; senior lecturer 

bld. 72A Kondratyevsky pr., Saint-Petersburg, 195271

bld. 1A Degtyarnaya, Saint-Petersburg, 191024



Z. V. Lopatin
Mechnikov North-West Medical State University
Russian Federation

Zakhar V. Lopatin, Head of the Educational Department

eLibrary SPIN: 6744-5277 

bld. 41 ul. Kirochnaya, Saint-Petersburg, 191015



E. S. Tregubova
Mechnikov North-West Medical State University; Saint-Petersburg State University
Russian Federation

Elena S. Tregubova, Dr. Sci. (Med.), Professor at Osteopathy Department; Associate Professor of the Institute of Osteopathy

eLibrary SPIN: 2508-8024

Researcher ID I-3884-2015

Scopus Author ID: 7801407959 

bld. 41 ul. Kirochnaya, Saint-Petersburg, 191015

bld. 7/9 Universitetskaya nab., Saint-Petersburg, 199034



References

1. Bracco D., Favre J. B., Bissonnette В., Wasserfallen J.-B., Revelly J.-P., Ravussin P., Chioléro R. Human errors in a multidisciplinary intensive care unit: a 1-year prospective study. Intensive Care Med. 2001; 27 (1): 137–145. https://doi.org/10.1007/s001340000751

2. Тимофеев М. Е., Шаповальянц С. Г., Полушкин В. Г., Валиев А. А., Валеев Л. Н., Гайнутдинов Р. Т., Андряшин В. А., Зайнуллин Р. Х. Медицинские симуляторы: история развития, классификация, результаты применения, организация симуляционного образования. Вестн. Новгородского ГУ. 2015; 2 (85): 53–59. [Timofeev M. E., Shapovalyants S. G., Polushkin V. G., Valiev A. A., Valeev L. N., Gainutdinov R. T., Andryashin V. A., Zainullin R. Kh. Medical simulators: the history, classifi cation, application, and simulation training organization. Vestn. Novgorod State University. 2015; 2 (85): 53–59 (in russ.)].

3. Мещерякова М. А., Подчерняева Н. С., Шубина Л. Б. Обучение профессиональным мануальным умениям и оценка уровня их сформированности у студентов медицинских вузов. Врач. 2007; (7): 81–83. [Meshcheryakova M. A., Podchernyaeva N. S., Shubina L. B. Teaching professional manual skills and assessing the level of their formation among students of medical universities. Vrach. 2007; (7): 81–83 (in russ.)].

4. Khan K., Tolhurst-Cleaver S., White S., Simpson W. Simulation in healthcare education: Building a simulation programme: A practical guide. Dundee, UK: Association for Medical Educators in Europe; 2011: 44.

5. Salas E., Fowlkes J. E., Stout R. J., Milanovich D. M., Prince C. Does CRM training improve teamwork skills in the cockpit? Two evaluation studies. Hum. Factors. 1999; 41 (2): 326–343. https://doi.org/10.1518/001872099779591169

6. Gaba D. M., Howard S. I., Flanagan B., Smith B. E., Fish K. J., Botney R. Assessment of clinical performance during simulated crises using both technical and behavioral ratings. Anesthesiology. 1998; 89 (1): 8–18. https://doi.org/10.1097/00000542-199807000-00005

7. Горшков М. Д., Федоров А. В. Классификация симуляционного оборудования. Виртуальные технологии в медицине. 2012; 2 (8): 21–30. [Gorshkov M. D., Fedorov A. V. Classifi cation of the simulation equipment. Virtual Technol. Med. 2012; 2 (8): 21–30 (in russ.)]. https://doi.org/10.46594/2687-0037_2012_2_21

8. Gaba D. M., Howard S. K., Fish K. J., Smith B. E., Sowb Y. A. Simulation based training in anesthesia crisis resource management (ACRM): a decade of experience. Simulation Gaming. 2001; 32 (2): 175–193. https://doi.org/10.1177/104687810103200206

9. Косаговская И. И., Волчкова Е. В., Пак С. Г. Современные проблемы симуляционного обучения в медицине. Эпидемиология и инфекционные болезни. 2014; 19 (1): 49–61 [Kosagovskaya I. I., Volchkova E. V., Pak S. G. Current problems of the simulation-based education in medicine. Epidem. Infect. Dis. 2014; 19 (1): 49–61 (in russ.)].

10. Симуляционное обучение в медицине / Под ред. А. А. Свистунова. М.: Первый МГМУ им. И. И. Сеченова; 2013; 288 с. [Simulation training in medicine / Ed. A. A. Svistunov. M.: First MSMU im I. I. Sechenov; 2013; 288 p. (in russ.)].

11. Ралл М., Габа Д., Говард С., Дикман П. Моделирование пациентов. Анестезия. Т. 1. СПб.: Человек; 2015: 103–165. [Rall M., Gaba D., Howard S., Dickman P. Patient Modeling. Anesthesia. Vol. 1. St. Petersburg: Chelovek; 2015: 103–165 (in russ.)].

12. Salas E., Rosen M. A., King H. Managing teams managing crises: Principles of teamwork to improve patient safety in the emergency room and beyond. Theoret Iss. Ergonom. Sci. 2007; 8 (5): 381–394. https://doi.org/10.1080/14639220701317764

13. Рипп Е. Г., Цверова А. С., Тропин С. В. Создание стандартизованного клинического сценария // В кн.: Симуляционное обучение по анестезиологии и реаниматологии / Под ред. В. В. Мороза, Е. А. Евдокимова. М.: ГЭОТАР-Медиа; 2014; 312 с. [Ripp E. G., Tsverova A. S., Tropin S. V. Creation of a standardized clinical scenario // In: Simulation training in anesthesiology and resuscitation / Eds. V. V. Moroz, E. A. Evdokimov. M.: GEOTAR-Media; 2014; 312 p. (in russ.)].

14. Ралл М., Габа Д., Говард С., Дикман П. Моделирование пациентов. Анестезия. Т. 1. СПб.: Человек; 2015: 167–211. [Rall M., Gaba D., Howard S., Dickman P. Patient Modeling. Anesthesia. Vol. 1. St. Petersburg: «Chelovek»; 2015: 167–211 (in russ.)].

15. Frank J. R., Snell L. S., Cate O. T., Holmboe E. S., Carraccio C., Swing S. R., Harris P., Glasgow N. J., Campbell C., Dath D., Harden R. M., Iobst W., Long D. M., Mungroo R., Richardson D. L., Sherbino J., Silver I., Taber S., Talbot M., Harris K. A. Competency-based medical education: Theory to practice. Med. Teach. 2010; 32 (8): 638–645. https://doi.org/10.3109/0142159x.2010.501190

16. Improving Teamwork in Organizations – Applications of Resource Management Training / Eds. E. Salas, C. A. Bowers, E. Edens. Mahwah, N. J.: Lawrence Erlbaum; 2001; 368 p. https://doi.org/10.1201/b12465

17. Decision making in action: Models and methods / Eds. G. A. Klein, J. Orasanu, R. Calderwood, C. E. Zsambok. Norwood, NJ: Ablex; 1993; 480 p.

18. Сборник практических руководств для медицинских преподавателей / Под ред. З. З. Балкизова. М.: ГЭОТАР-Медиа; 2015; 552 с. [A collection of practical guidelines for medical educators / Ed. Z. Z. Balkizov. M.: GEOTAR-Media; 2015; 552 p. (in russ.)].

19. Пармели Д., Микаэльсен Л. К., Кук С., Хьюдс П. Д. Командное обучение (TBL): Практическое рук. Руководство АМЕЕ № 65 // В кн.: Сборник практических руководств для медицинских преподавателей / Под ред. З. З. Балкизова. М.: ГЭОТАР-Медиа; 2015; 552 с. [Parmeli D., Mikaelsen L. K., Cook S., Hudes P. D. Team Learning (TBL): A Practical Guide. AMEE Guide № 65 // In: A collection of practical guidelines for medical educators / Ed. Z. Z. Balkizov. M.: GEOTAR-Media; 2015; 552 p. (in russ.)].

20. Мохов Д. Е., Аптекарь И. А., Белаш В. О., Литвинов И. А., Могельницкий А. С., Потехина Ю. П., Тарасов Н. А., Тарасова В. В., Трегубова Е. С., Устинов А. В. Основы остеопатии: Учеб. для ординаторов. М.: Геотар; 2020; 400 с. [Mokhov D. E., Aptekar I. A., Belash V. O., Litvinov I. A., Mogelnitsky A. S., Potekhina Yu. P., Tarasov N. A., Tarasova V. V., Tregubova E S., Ustinov A. V. The basics of osteopathy: A textbook for residents. M.: Geotar; 2020; 400 p. (in russ.)].

21. Симуляционное обучение в остеопатии: Учеб. пособие / Под ред. Д. Е. Мохова. СПб.: Невский ракурс; 2020; 76 с. [Simulation training in osteopathy: Textbook / Ed. D. E. Mokhov. St. Petersburg: Nevskij rakurs; 2020; 76 p. (in russ.)].


Review

For citations:


Makhonin D.A., Lopatin Z.V., Tregubova E.S. Simulation technologies in the modern paradigm of medical education: from general principles to use in teaching osteopathy. Russian Osteopathic Journal. 2021;(2):98-115. (In Russ.) https://doi.org/10.32885/2220-0975-2021-2-98-115

Views: 367


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2220-0975 (Print)
ISSN 2949-3064 (Online)